» Blog » Festina

Festina - dynamická značka, alebo iba fashion pozlátko?

Tagy: O značke | Festina | Klasické | Fashion

Agáta Vřeská | 3.6.2019 | 8 MIN

Vzdorovití milovníci tradičnej hodinárčiny sa pozerajú na Festinu cez prsty. Hoci búra predajné rebríčky, má zvládnutý marketing a široký záber hodiniek, na hodinkových fórach sa o nej radšej nehovorí. Je súčasná Festina naozaj len šperk v tvare hodiniek, alebo je za značkou s namixovaným pôvodom niečo viac?

Tradície len tak nezamrzia

Práve na dlhú tradíciu dnes hrdo poukazuje veľká časť nielen hodinárskych značiek. Môžete vyrábať akúkoľvek srandičku, ale pridajte k tomu 100 ročnú históriu a máte predajné argumenty ako hrom. Akoby tie písmená "since" boli puncom kvality. Našťastie si Festina vydobyla svoje miesto na zápästiach z mnohých iných dôvodov, avšak aj história je dôležitou súčasťou značky.

Naše video:

Písal sa rok 1902 a v malej hodinárske manufaktúre vo švajčiarskom meste La Chaux-de-Fonds vzniká vďaka mottu "Festina lente" ( "ponáhľaj sa pomaly") nová hodinárska značka. Slogan bol pôvodne používaný na mnohých nástenných kyvadlových hodinách. Slovo Festina bolo vyryté drobným zlatým písmom na číselník náramkových hodiniek a dalo meno celej značke. A rovnako tak pôvodné motto sa stalo krédom celej firmy: "Festina ponúka rýchlosť pri vývoji techniky a dizajnu a súčasne nabáda k obozretnosti v otázke kvality."

Počas rokov zmenila niekoľkokrát majiteľa. Prvýkrát, v roku 1935, kupuje značku Willy Burkhard von Wilhelm. Roku 1975 prebieha druhý predaj, tentoraz milovníkovi hodiniek Georgovi Ulmannovi. Po celú dobu je Festina uznávaná pre mechanické hodinky čoby nositeľ švajčiarskej tradície. Potom prichádza zlomový rok 1984, ktorý navždy zmení smerovanie značky a hodiniek Festina ...

Španielsky temperament

Španielsky podnikateľ Miguel Rodriguez vytvoril v roku 1981 značku Lotus, ktorá okrem hodiniek produkuje aj šperky. O tri roky neskôr kúpil Festinu, a tým urobil prvý krok k dnes obrovskej spoločnosti - Festina Group. Tá spája päť hodinárskych značiek (Festina, Lotus, Jaguar, Candino a Calypso) a dve šperkárske značky (Lotus Silver a Lotus Style). Rodriguez zachytil a pochopil vlnu QUARTZ a od roku 1985 začala Festina vyrábať náramkové hodinky nielen s fázami Mesiaca, ale hlavne poháňané kremíkom.

Festina Group se stala jedním z největších hodinářských gigantů

Festina Group se stala jedným z najváčších hodinárskych gigantov

Začína expanzia, ktorej sa neubráni takmer žiadny kontinent. Festina dobýva rebríčky predaja nielen v novom domove Španielsku, ale aj Taliansku, Nemecku i vo svojej kolíske vo Švajčiarsku. Sídlom spoločnosti sa síce stáva Barcelona a v španielskej Córdobe je moderné stredisko na výrobu zlatých hodiniek, ale časť produkcie sa stále honosí certifikáciou "Swiss made". To označuje hodinky, ktoré majú minimálne 60% komponentov vyrobených vo Švajčiarsku (Festina má výrobné centrum vo švajčiarskom Herbetswille), a tam tiež musí prebiehať finálna kompletizácia hodiniek. Festina však robí Swiss made hodinky len výnimočne, konkrétne v špeciálnej kolekcii Century edition a na konci mája 2019 je očakávaná nová kolekcia Festina Swiss made Capsule.

Takže aby sme to zhrnuli, Festina má švajčiarsky rodný list, priženila sa do Španielska a vnútri nej tlčie najčastejšie japonské, prevažne quartzové srdce.

Farby, pozlátko a známe tváre

Tento originálny geografický mix funguje bezchybne, dnes už vo viac ako 65 krajinách celého sveta. A Festine je jasné, že ak chce byť na trhu aj naďalej jednotkou, musí sa svojim zákazníkom prispôsobiť. Preto pre každú krajinu volí adekvátne prispôsobenú marketingovú stratégiu. V USA, kde je od roku 1996, napríklad umožnila predávať svoje hodinky prostredníctvom predajní bicyklov.

Okrem dizajnu, ktorý je všetko len nie nenápadný a hrá často všetkými farbami, dáva dôraz aj na marketingové kampane, do ktorých sa nebojí investovať. Spojená je so slávnym hercom Gerardom Butlerom, ktorý je ambasádorom značky už niekoľko rokov. Po kampani "TIME TO LIVE", predstavila v marci 2019 novú kampaň pod názvom "FESTINA ALWAYS FITS". Pokiaľ tento hollywoodsky herec s írskymi koreňmi patrí k vašim obľúbencom, môžete sa pozrieť na sériu krátkych videí, ktoré majú za cieľ ukázať Festinu ako hodinky pre každú životnú situáciu.

Dlho bola Festina orientovaná predovšetkým na pánske modely. V predaji bol pomer 90/10 a Festina dámske hodinky jednoducho moc nepoznala. To sa ale pár rokov naspäť razantne zmenilo a kolekcia Boyfriend a predovšetkým Mademoiselle, ktorá sa často trblieta Swarovski krištáľmi, sú dnes na pultoch topovkou. Elegancia, štýl a krása sú navyše podporené tvárou dámskych kolekcií, ktorou sa rok čo rok stáva Miss Francúzsko, pre rok 2019 Vaimalama Chaves.

Tvář dámské kolekce Miss France 2019

Tvár dámskej kolekcie Miss France 2019

Festina Boyfriend "Rainbow" – štýl ako od Rolexu a svetová Misska z Třinca
2.6.2022 - Eliška Měrková
Festina Boyfriend "Rainbow" – štýl ako od Rolexu a svetová Misska z Třinca

Vášnivý športovec puzdrom aj štýlom

Hoci je dnes Festina vnímaná primárne ako fashion značka, snáď s ničím iným nie je spájaná tak ako so športom, a cyklistikou predovšetkým. Takmer štvrť storočia (od roku 1992 do 2016) bola oficiálnym časomeračom najznámejšieho pretekov Tour de France. V roku 1990 založila dokonca vlastný športový tím, ktorý 1994 dosiahol na bedňu. Trošku zlého svetla sa na jej stajňu vrhlo o štyri roky neskôr, keď prebehol veľký dopingový škandál a Festina bola zo závodu vylúčená. Na hodinky to ale vplyv nemalo. Každoročná kolekcia pomenovaná po kráľovnej cyklistiky sa tešila značnej obľube a dizajnéri si na nej poriadne zmlsli. Po tom, čo sa titulu "oficiálneho časomerača" Tour de France ujal v roku 2016 Tissot, pokračovala Festina plynule radom Chrono Bike. Ten je aj naďalej inšpirovaný cyklistikou a ambasádorom radu je bývalý profesionálny cyklista Richard Virenque.

Kolekce Chrono Bike 2019 má svého ambassadora

Ambasádor kolekcie Chrono Bike 2019 Richard Virenque

S Festinou sú spojené nielen preteky Tour de France. Jej logo ste mohli zahliadnuť tiež na Tour of Spain a dodnes pokračuje ako oficiálny partner Giro d'Italia a Tour of Britain.

A tak by sme mohli pokojne pokračovať. Angažuje sa v mnohých krajinách a v mnohých športových odvetviach - v hokeji, futbale, basketbale, maratónoch alebo BMX. U nás bola niekoľko rokov partnerom hokejovej extraligy a dodnes podporuje HC Pardubice.

Festina Chrono Bike 2015 Tour de France

Festina Chrono Bike 2015 Tour de France

Ako je to teda s tou kvalitou?

Festina si dáva záležať, aby aj napriek dostupnej cene boli materiály a funkcie adekvátne k danému účelu. Že sa vám teda hodinky po chvíli nosenia rozpadnú, sa báť nemusíte. Až na rad Titanium, kde je pochopiteľne použitý titán, je puzdro a remienok z kvalitnej ocele 316L, pri ostatných remienkoch nájdete najčastejšie silikón alebo kožu (Genuine leather), poprípade textil. V rade Ceramic, predstavenom v roku 2009 kombinuje remienok oceľ/keramiku, čo hlavne u dámskych hodiniek vyzerá bezchybne. Nevýhodou keramiky je síce krehkosť, to ale u módnych hodiniek až tak nevadí.

Samozrejme aj majster hodinár sa niekedy utne a v minulosti sme sa mohli sem tam stretnúť s nie úplne šťastne zvolenými materiálmi remienkov, ktoré sa rýchlo zošúpali. Festina je našťastie známa starostlivosťou o svojich zákazníkov a rozhodne si nechce podkopávať renomé, preto sa týmto "kiksom" snaží vyhýbať a ak už k niečomu takému dôjde, rýchlo ich napraviť a vyjsť v ústrety zákazníkom.

Sklíčka používa takmer výhradne minerálne. Zafír, ktorý sa podpíše aj na vyššej cene hodiniek, nájdete len u niektorých limitek, napríklad nových Chrono Bike 2019. To platí aj pre niektoré pripravované kolekcie - Festina Swiss Made Capsule a limitovanú edíciu (500 ks) Full Black. Na tú si ale musíme počkať, na Slovensku sa objaví až na konci júla 2019. Tiež plastové sklíčko nájdete len u vybraných radov, konkrétne u niektorých modelov Retro a kompletne v rade Extra.

„Cena nezáleží na vzhľade, ale výhradne na kvalite." motto súčasnej Festiny

No a pokiaľ ide o strojčeky, v drvivej väčšine sa stretnete s japonským Miyota. Ten hľadajte aj v mechanikách (pánska kolekcia Automatic), aj v QUARTZ. So švajčiarskym Rondo sa môžeme stretnúť napríklad v pripravovanej kolekcii Swiss Made Festina Capsule, ktorá do Česka dorazí na konci mája 2019.

Zhrnuté, podčiarknuté, Festina splní spojenie "dobrá kvalita za dobrú cenu", ktoré je síce trochu fádne, ale u Festiny skrátka sedí. Ostatne, ťažko by sa jej tak darilo, keby sa pod kvalitu výrobkov nemohla podpísať.

V čom spočíva sila Festiny?

Zdá sa, že Festina sa vykašľala na predražený luxus a cenovky od 800 Euro. Nechcela mať za každú cenu všetko a radšej si našla na trhu konkrétnu cieľovú skupinu - zamerala a trafila do čierneho. Vysoká kvalita, dynamický štýl, moderný dizajn a trendy, ktorým nielen dobre načúva, ale ktoré si už môže aj sama určovať, z nej robia značku, ktorú je ľahké predať a ešte ľahšie kúpiť.

Akoby Festina tušila, že mnoho ľudí skrátka nepotrebuje mať každý deň na ruke hodinársky skvost, ale praktický a zároveň módny doplnok, ktorý (ale!) splní kvalitatívne očakávania. Presne pre nich značka produkuje svojho časomerača. Mať doma viacero hodiniek pre rôzne príležitosti, alebo si ich po dvoch - troch rokoch vymeniť za nový model je vďaka Festine možné aj pre tých, ktorým na účet mesiac čo mesiac nepristávajú astronomické sumy.

"Ponúkni človeku krásne veci, ktoré si zamiluje, a to za férovú cenu, ktorú si môže dovoliť a ktorú je ochotný zaplatiť." Miguel Rodriguez

Okrem cenovky, marketingu a lákavého vzhľadu má ešte jedno eso za remienkom. Emócie. Festine sa totiž darí veľmi úspešne vytvárať vo svojich zákazníkoch dobrý pocit. Či už z dobrej kúpy, nezruinovanej peňaženky za darček pre partnera, alebo skrátka z dobre vyzerajúceho doplnku na ich zápästiach. Sama Festina vyzdvihuje lásku, vášeň, slobodu a pocit atraktivity. A tomuto kokteilu je ťažké nepodľahnúť.

Model z kolekce Mademoiselle je osázen stovkami krystalů Swarovski

Model z kolekcie Mademoiselle je osadený stovkami krištáľov Swarovski

Večná otázka: pre koho sú hodinky určené?

Tu je skôr otázka, pre koho nie sú. Pretože vďaka naozaj širokej ponuke si radosť urobí človek hľadajúci hodinky na večierok, do práce, ktorému záleží na modernom dizajne a chce vyberať z bohatej farebnej škály a hlavne - chce niečo, čo bude presným odrazom jeho osobnosti. Všeobecne by sa dalo povedať, že u pánskych modelov nájdete niekoľko rýdzo spoločenských kúskov (rad Automatic či Classic), ale prím hrá so športovým duchom, trocha tej extravagancie a na svoje si prídu tí, ktorí sa neboja vystúpiť, ako sa hovorí, z davu.

Ak budú dámy hľadať vysoko elegantné modely, nebude to márne hľadanie. Rady Extra či Classic sa vyznačujú jednoduchým štýlom, čo je ale pre Festinu typické. A čím sa stala u žien tak obľúbenou, je práve skutočnosť, že hodinky sa stávajú šperkom - módnym, krásnym, v mnohých variantoch, reagujúcim na "to, čo frčí", s leskom. To je to, čo Festina chce - aby sa majitelia jej hodiniek cítili výnimočne, atraktívne, cool a svojskí. To je jej hlavný predajný argument, za ktorý sa navyše nehanbí a dáva ho na obdiv.

Aby sme teda odpovedali na prvotnú otázku z úvodu, môžeme pokojne povedať, že Festina je oboje - moderná dynamická značka, ktorá nerobí hanbu svojej histórii, ale z nálepky "fashion" urobila svoje najväčšie plus. Ale buďme úprimní, ak chcete mať na rukách mechaniky s tikajúcom strojčekom, nad ktorým sa budete rozplývať, siahnite skôr po Certine, Seiko či Hamiltone. Pokiaľ chcete hodinky, ktoré medzi chronomaniakmi vzbudia "wow efekt", u Festiny ich skrátka nenájdete. Ale ak uvidíte hodinky od Festina, a poviete si "to sú ony!", choďte bez obáv do nich. Za Festiny sa totiž hanbiť nemusíte.

Speciální edice Chrono Bike 2019

Špeciálna edícia Chrono Bike 2019

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre