Pánske klasickéPánske
Dámske klasickéDámske
Inteligentné hodinkySmart
Značky
Ostatné
Tagy: Recenzie | Bering | Dámske | Klasické | Fashion
Agáta Vřeská | 17.3.2020 | 6 MIN
Dobrá otázka a naschvál ju zatiaľ nechám nezodpovedanú. Miesto toho porozprávam príbeh o bielych medveďoch, ktoré v našich zemepisných šírkach poznáme skôr z nanuku Polárka a z Coca Coly. Ale nebojte sa, bude to krátke. Hej, a na konci spomeniem aj tie hodinky...
Písal sa rok 1949 a v českých mrazničkách sa začala objavovať polárková zmrzlina. Ťažko by ste našli niekoho, kto smotanový krém nepoznal. A po nedávnom comebacku ju tam nájdeme aj po 70 rokoch. Aj keď dnes ponúka nanuky v podobe donutu alebo mašiniek, má stále v logu bieleho medveďa, len sme zrejme už zabudli prečo. Dôvod súvisel s iným príbehom, ktorý sa však taktiež odohrával v ľadovom prostredí vtedajšej povojnovej Prahy.
Jedného novembrového dňa roku 1947 sa rodičom Nore a Ottovi narodil potomok. Obaja rodičia boli pôvodne cirkusanti a spoznali sa až v novom domove, pražskej zoo. Radostná udalosť ale budila mnoho obáv. Veď doposiaľ sa nepodarilo mláďatá odchovať, najbližšie k tomu mala slávna Ilun, o ktorej sa napísala aj kniha nazvaná Sněhulka. Bohužiaľ sa dožila iba necelého roka. A tak, keď sa na svet dostala maličká a slepučká medvedica, celý svet sa k nej obracal v novej nádeji.
Polárka bolo prvé medvieďatko, ktoré sa v zoo odchovalo do dospelého veku
Hviezdny osud jej bol nielen daný, ale rovno votkaný do mena: Polárka. Malá medvedica svoj boj vyhrala a stala sa prvým ľadovým medveďom odchovaným v zoologickej záhrade do dospelého veku. Našla si obľubu nielen u verejnosti, ale úspech si pražská zoo pridala aj do svojho loga a snáď každý, kto si v tejto dobe kúpil smotanový krém v kelímku vedel, kto je Polárka.
A meno či obrázok šelmy si vypožičal rad ďalších značiek. Vybavíte si chuť Snehuliek - bielych karameliek s mätovou príchuťou? A čo majú na obale? Medveďa. Kto staval snehuliakov s Coca Colou v ruke? Polárne medvede. Známe reklamné videá sa stali obľúbenými už v deväťdesiatkach a dodnes sú roztomilí medvedi druhým vianočným maskotom kolového nápoja. Po Santovi, samozrejme.
Zatiaľ čo Santovu existenciu môže ohroziť iba nedostatok fantázie, pri ľadových medveďoch začína hroziť, že nám zostanú len tí na cukrovinkách. Prečo? Jednoducho preto, že ľadovce sa roztápajú (aj keď budú niektorí naši hodnostári tvrdiť opak) a prirodzený domov medveďov a ich primárneho zdroja potravy sa mení. Prepojenosť prírody tak možno bude stáť viac nás než huňáčov na etiketách. Aj to pripomína 27. februára, keď je Medzinárodný deň polárnych medveďov, nezisková organizácia Polar Bears International.
Táto neziskovka, Polar Bears International (PBI) je celkom zvláštna. Má totiž veľmi úzke zameranie: ako jediná na svete sa venuje výhradne polárnym medveďom. Pomerne malá skupina vedcov, milovníkov prírody a dobrovoľníkov verí, že na zmenu nie je neskoro, keď budeme skutočne jednať. Ich cieľ je vlastne jednoduchý: zaistiť budúcnosť ľadovým medveďom a ich domovu, Arktíde. Problém je, že tento ľahko vysloviteľný cieľ sa zdá byť celkom ťažko dosiahnuteľný.
Organizácia PBI študuje polárne medvede a hľadá spôsoby, ako im v meniacom sa prostredí zaistiť budúcnosť
Dopad klimatických zmien, v ktorých máme ako ľudský druh prsty, rok od roka na arktickej ľadovej ploche rastie. A tak, aj keď sa polárne medvede s človekom často nestretávajú, sme to my, kto im bez pozvania lezie do domova. A pritom nemusíme vytiahnuť päty z obývačky a ďalej si pochutnávať na českej Polárke a usrkávať čiernu limču. Že Arktída patrí polárnym medveďom, dokazuje aj samotný názov vychádzajúci z gréckeho slova pre medveďa: arkoúda.
PBI sa o medvede zaujíma už od roku 2002, keď sa transformovala z Polar Bear Alive založenej už na počiatku deväťdesiatych rokov. Zhromažďuje informácie, hľadá spôsoby ako pomáhať prežiť medvieďatám a šíri znalosti a potrebu chrániť polárne medvede do celého sveta. V tomto úsilí im pomáha rad priaznivcov, medzi nimi aj dánsky Bering.
Áno, teraz je tá chvíľa, keď do medvedieho príbehu vstupujú hodinky. Najčastejšia veta, ktorá sa pri popise hodiniek značky Bering používa, je: inšpirované krásou Arktídy. Je to tiež claim samotnej značky: inspired by artic beauty. Jej čistota totiž nadchla dobrodruha Rene Kaerskova a vnukla mu nápad založiť v roku 2008 značku, ktorá bude vyrábať hodinky a šperky; minimalistické, s čistým, elegantným dizajnom a kvalitnými materiálmi.
Platí to dodnes. A od roku 2011 do toho zapojila aj boj za polárne medvede. Je nutné povedať, že na to išla od lesa, teda spoza ľadovej kryhy. Finančný dar, ktorý je každoročne okolo 30 tisíc dolárov, vychádza z predaných hodiniek, ktoré pre kampaň pravidelne pripravuje.
Rad charitatívnych hodiniek Bering Charity nesie slogan Time to Care a z každého predaného kusu putuje 15 dolárov na konto Polar Bears International. Možno si poviete, že si kvôli medveďom nebudete kupovať hodinky, lenže Bering má ešte jednu podstatnú výhodu: vyrába krásne hodinky.
Vlastne asi nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že väčšina hodiniek z radu Charity sa predá bez toho, aby budúci majiteľ tušil niečo o medveďoch. Každá kolekcia je vždy iná, nesie iné motto a posolstvo a platí, že ide o limitované edície s cenovkou 199 dolárov.
Z každých predaných hodiniek Bering Charity ide 15 USD neziskovke Polar Bears International
Tak napríklad v roku 2015 ste si mohli kúpiť Bering Charity vo farbe oceánu v kombinácii s keramikou a diamantom s podtextom „save our sea ice“. „Protect their next generation“ znel odkaz o rok neskôr pri modeloch v sivých odtieňoch. Minulá kolekcia pre rok 2019 niesla myšlienku „home is where ice is“ a je vo výrazných červených farbách.
Bering Charity Time to Care 2019
Kolekcia pre rok 2020 šla v odvážnych farbách ešte ďalej. Trochu sa tomu čudujem, pretože práve tlmené farby ako strieborná, sivá, tmavomodrá sú obľúbené pre svoju univerzálnosť a dostatok elegancie pre každú príležitosť. Avšak tohtoročný slogan „think green to keep artic white“ to celkom vysvetľuje.
Bering Charity 2020: Myslite zelene, aby Arktida zostala biela
Oslovia tak milovníkov zelených hodiniek, odvážnych doplnkov a možno práve priaznivcov zeleného myslenia. Bering tentokrát totiž nevsadil ani na keramiku, ani na diamanty. Ale využil ekologický zdroj energie a oba modely sú solárne.
Nemá to výhodu len v priateľskosti voči prírode. Praktickosť tkvie v tom, že nie je potrebné meniť batériu. Plne nabitý akumulátor zaisťuje hodinkám energiu po dobu 6 mesiacov, aj keď budú v úplnej tme. Majú funkciu upozornenia na dochádzajúcu batériu - sekundovka začne skákať v 2 sekundových intervaloch (baviť ich to ale bude len tri dni, potom to bez svetla vzdajú úplne).
Inak je všetko tak, ako sme pri Beringu zvyknutí. Puzdro je z ocele, rovnako ako mesh ťah. Dámsky model je v odtieni ružového zlata, pánsky zostal v striebornej (za mňa by som dala unisexový, aj napriek väčšiemu priemeru je na dámsej ruke tak akurát, len dĺžka náramku môže robiť neplechu).
Vodotesnosť je 5 atmosfér, čo je pri fashion hodinkách skvelé, jednoduchý číselník chráni zafírové sklíčko - pri Beringu štandard, všeobecne hodiniek so zafírom a touto cenovkou ale nájdeme poskromne. Parametre teda viac než pôsobivé. A nesmiem zabudnúť na bieleho medveďa vygravírovaného na spodnom viečku, ktorý majiteľovi hodiniek pripomína, že si našiel „time to care“.
Aj keď to na fotkách môže pôsobiť menej krikľavo, zelená je naozaj veľmi zelená. Niečo mi hovorí, že si tým Bering odohnal niektorých donátorov. Na druhú stranu, kolekcia Bering True Aurora sa farieb tiež nebála a ako sa jej darí. Navzdory farbe čerstvo pokoseného trávnia pôsobia stále legantne, len sviežejšie než kedykoľvek predtým. Snáď je to tým minimalizmom, ktorý je Beringu tak vlastný.
Ak však fandíte skôr konzervatívnym doplnkom a zelená si k vám cestu nenájde, môžete arktické medvede podporiť - alebo ako im vraveli domorodci „Starí muži v kožuchu“ - aj inak. Napríklad si nejakého adoptovať.
Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.