Pánske klasickéPánske
Dámske klasickéDámske
Inteligentné hodinkySmart
Značky
Ostatné
Tagy: Recenzie | Garmin | Inteligentné
Matěj Urbaczka | 18.9.2023 | 7 MIN
Edge 1040 PRO Solar je najnovší cyklopočítač z dielne Garminu. Vo svete hodiniek by to bol Fenix 7X a vo svete áut napríklad Porsche alebo Ferrari. Vychytaný je do posledných detailov a ťažko budete na bicykel hľadať kvalitnejší prístroj.
Čo je teda nové?
Okrem vzhľadu, ktorý rozhodne padne do oka, sa mi naozaj páči riešenie zadného uchytenia (patky) k riadidlám a pridanie solárneho nabíjania. Vítam aj nové funkcie a najviac ma baví nové menu a rýchlosť, ktorá sa o parník zlepšila.
7.3.2023 - Matěj Urbaczka
Cykloradary Varia – Spätné zrkadlo 21. storočia
Ovládanie nie je tak moc intuitívne, ako sme u Garminu zvyknutí a tak je treba chvíľka času na to, aby to človek pochopil. Trošku ma zaráža štartovacie tlačidlo, ktoré je jediné z plastu. Čakal som, že sa dostane do Edge aj NFC čip pre platenie kartou, pretože povedzme si na rovinu, keď môže byť v hodinkách, prečo nie tu. A možno by som toho chcel trošku moc, ale hľadanie v mape by mohlo byť rozšírenejšie.
Je tiež škoda, že sa do nového modelu nedostala malá LEDka, ako na Fenix 7X.
Ale dosť už povrchných kecov, a poďme na to do hĺbky.
Hneď, keď som Edge rozbalil, prvé myšlienky patrili malým a starším telefónom, ktoré boli kedysi in (nie ako tie dnešné plácačky). Parametrami 59,3 x 117,6 x 20,0 mm je to jeden z najväčších cyklopočítačov na trhu. Puzdro je tvorené z tvrdeného plastu, doplnené o zadnú patku z ocele. Nie, že by som to sám zažil, ale od niekoľkých ľudí som počul, že sa tie zadné plastové patky lámali, a tak je kov príjemná zmena.
Váha sa u tohto modelu vyšplhala až na 133 g, čo je zatiaľ najviac, čo sme u Garminu videli. Pokiaľ by ste sa báli, že cyklopočítač stratíte, môžete využiť nylonové pútko, ktoré je súčasťou balenia, ktorým si poistíte prípadné zlyhanie držiaka. Testoval som Edge len na MTBčku a musím povedať, že na riadidlách som ho necítil a nijak mi tam nevadil.
Prítomnosť Power Glass sklíčka naznačuje prítomnosť solaru. A ten je použitý na tomto modeli a celkovo v histórii cyklopočítačov prvýkrát. Pod sklíčkom Power Glass (Power Glass je upravená Gorilla tak, aby prijímala lepšie slnečné lúče) sa ukrýva transflektívny dotykový displej s veľkosťou 3,5" s rozlíšením 282 x 470 pixelov.
Kvôli solárnej vrstve je displej trošku tmavší, ale nie je to nič, čo by znemožňovalo čítanie a prácu s displejom. Dotyková vrstva funguje skvele a nemal som problém ani vtedy, keď som mal nasadené dlhoprsté rukavice. Skúšal som ovládať prístroj aj pri daždi a opäť, nezaznamenal som žiadny problém.
Čo sa senzorov týka, vybavenosť je naozaj poriadna, a tak tu nájdeme barometer, magnetometer, gyroskop, akcelerometer, snímač okolitého svetla a Multi-GNSS, ktorý zahŕňa snímanie GPS, GLONASS a Galileo na viacerých frekvenciách.
A musím povedať, že aj keď som mal pustené len všetky satelity a nemal viacfrekvenčné snímanie, presnosť bola naozaj slušná.
Na voľnom priestranstve úplná paráda
Tu už sú sem tam nepresnosti, ale nič také hrozné na to, že to bolo v hustom lese.:-)
Tepovku som riešil na jednu jazdu cez hrudný pás a potom som ho bohužiaľ vždy zabudol, a tak som zdieľal tepovku z hodiniek, čo sa ukázalo ako elegantné a pohodové riešenie.
Keďže máme u batérie dva solary (okolo displeja berie solar 100 % svetla, v displeji berie len 10 %), batéria je skutočne titan a zvládne držať prístroj pri živote až 100 hodín so solarom a spustenou GPS (bez multi-bandu). Aby solar fungoval a dobíjal toľko koľko má, potrebuje 75 tisíc luxov.
Edge 1040 Solar vám ako v appke, tak priamo v sebe napíše, o koľko sa predĺžila výdrž batérie počas jazdy
Zaujímavosťou je, že solar funguje a dobíja, aj keď je prístroj úplne vypnutý alebo keď je v "spacom" móde. Takže pokiaľ dorazíte z jazdy, buchnite Edge niekde na slnečné miesto a stále dobíjate.
Keď chcete vedieť presné údaje o batérii, ktoré zahŕňajú aj náročnosť navigácie, snímačov a tak podobne, Garmin má na tejto stránke výbornú tabuľku ohľadom výdrže batérie.
O tom, že má Edge aj pomáhať pri výkone a nebyť len nejakým zbytočným doplnkom snáď nemusím hovoriť. A na čo sa zameriame? Na tieto funkcie:
Túto funkciu poznáme v miernej obdobe u hodiniek pod menom PacePro. To znamená, že nahráte GPX súbor s pretekom, napíšete za aký čas to chcete dať a Garmin vám vypľuje časy na km, ktoré by ste mali dodržiavať, aby ste napríklad neprepálili. U Power Guidu to funguje rovnako, len s tou zmenou, že vám Garmin napíše, aké máte ísť watty v priebehu. Pretože sa jedná o rozpis wattov, Garmin rozpisuje úseky s rovnakým výkonom, nie po kilometri, ako sme zvyknutí u PacePro.
Rozpis preto môže byť na horskej trati o niečo dlhší a môže mať viacero bodov. Pre lepšiu predstavivosť, vytvoril som vymyslenú trasu (37,5 km a 1300 m prevýšenie) a na tejto trase mi Power Guide urobil 78 úsekov podľa wattov.
Ako navigáciu, tak mapové podklady považujem za skvelé. Nemal som problém so žiadnou trasou a vždy som inštinktívne našiel, čo som potreboval. Veľmi si pochvaľujem aj možnosť tvoriť trasy, pretože tých tam je doslova kopa a považujem to za luxusné.
Trasu buď môžete vytvoriť cez tvorcu trás, okružnú trasu alebo použiť už prejdenú aktivitu. Tvorca trás vám ponúkne možnosti, kedy môžete použiť mapu, body záujmu, uložené a nedávne pozície, mestá alebo nástroje pre hľadanie (adresy, křižovatky, súradnice).
Okružnú trasu si potom teoreticky aj prakticky navolíte sami. To znamená, že zadáte miesto odkiaľ vyrážate, smer kade chcete ísť a približné kilometre, koľko chcete prejsť. Garmin vám potom vypočítá niekoľko možností ciest podľa obľúbenosti inými používateľmi.
Pri všetkých možnostiach, ako u tvorcu, tak u okružnej trasy, si ešte môžete navoliť, akými cestami chcete ísť, a či sa chcete niektorým vyhnúť. Ja mám nastavené, že sa chcem vyhýbať plateným cestám a cestám prvej triedy.
Aby som sa priznal, tieto možnosti sú fajn, ale najviac používam stiahnutú aplikáciu TrailForks, ktorú vám ponúkne priamo Garmin v Connect IQ v cyklokompjútri. Táto appka slúži na vyhľadávanie trailov a single trailov z internetovej platformy TrailForks. Za mňa tiež super jednoduché, kliknete na vyhľadať traily v okolí a nájde vám to všetky možné traily pridané na tejto platforme, napíše vzdialenosť, obtiažnosť a ďalšie podrobnosti o traile.
Na základe vašich jázd s Edge 1040 Solar vám Garmin dokáže povedať aká je vaša cyklistická úroveň. Táto funkcia je potom dosť viazaná na tréningové zaťaženie, tepovku a ďalšie metriky. Aj pre toto vyhodnotenie je ale treba mať wattmeter a hrudný snímač tepovej frekvencie.
Stamina funguje stále rovnako ako u hodiniek a zobrazuje vaše "nabitie tela na výkon". Takže väčšinu času začínate okolo 100 a po pár hodinách sa môžete dostať aj na 0. Nie, neznamená to, že keď príde nula, tak hneď zomriete. Nula signalizuje, že už nemáte z čoho brať a že už váš výkon nebude tak žiarivý ako na začiatku. Samozrejme, že pokiaľ napríklad idete nejaký dvojhodinový kopec hore, môže vám Stamina ukázať 30 percent a po zjazde 50, pretože sa stihnete "dobiť"
Myslím, že MTB dynamikou Garmin oslovil aj široké pole ľudí, ktorých bavia singletraily, enduro a dokonca možno DH.
MTB dynamika zahŕňa tri metriky:
Hoci som na cestu vyšiel len raz, tak aj tam sa mi s Edge 1040 Solar páčilo. A to žiletky moc v obľube nemám. Na bajku som s tým polietal o niečo viac a musím povedať, že ma obavy z "veľkej kravy" na riadidlách opustili hneď po prvom single traile. Bikeparkový prístroj to určite nie je, ale na nejaké Rychlebské Stezky, úplne v pohode.
Hoci som predovšetkým bežec, ocenil som, že všetky svoje jazdy som zvládol na jedno nabitie. Celkovo prístroju nemám čo vytknúť až na chýbajúci NFC čip, ktorý naozaj pridať mohli. Keďže ponúkame v ponuke len cyklopočítače od firmy Garmin, alternatívy sa hľadajú ťažko.
Pokiaľ potrebujete len nejaký light menší variant na také tie občasné jazdy, určite by som sa mrkol na Edge 530 alebo Edge 830. Pokiaľ chcete viac mestský kompjúter, mrknite na Explore 2 a pokiaľ už chcete poriadnu šupu, nezostáva než ísť do Edge 1040 alebo Solar verzie.
Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.