Pánske klasickéPánske
Dámske klasickéDámske
Inteligentné hodinkySmart
Značky
Ostatné
Tagy: Recenzie | Hamilton | Pánske | Klasické | Letecké
Agáta Vřeská | 9.2.2022 | 5 MIN
Keď prvýkrát otvoríte krabičku, vravíte si, či sú to fakt hodinky alebo stopky. A či sú len na výstavku, alebo pôjdu aj nosiť. Hamilton TakeOff Automatic Chronograph Dario Costa je rozhodne unikátna záležitosť, ktorá by nemala priaznivcom mechanických pilotiek uniknúť. A že fakt stojí za pozornosť sa bude dať vyčítať (ako dúfam) z každého riadku dnešnej recenzie.
Na týchto hodinkách je všetko inak a všetko cool (používa sa toto slovo ešte? Asi nie, ale tu je to výstižné). Krabička je netradične riešená, vo vnútri v nej čaká tiež malé prekvapenie a samotné hodinky sú originalita sama. V detailoch. A o tie ide v tomto limitovanom segmente predovšetkým. Ale vezmime to postupne.
TakeOff si berie inšpiráciu z klasických pilotiek. Hamilton je s leteckými hodinkami totiž spojený už pekných pár rokov. Či už išlo o modely používané počas svetovej vojny alebo o spoluprácu s Air Zermatt z nedávnej doby.
21.2.2021 - Agáta Vřeská
História Hamiltonu: dlhá cesta od amerických železníc pod krídla švajčiarskeho Swatchu
Keď pominieme tieto väzby, dizajn a zapracovanie hodiniek do špeciálneho boxu, zostane asi najväčším marketingovým ťahákom spojenie s akrobatickým pilotom Dariom Costom. Ten pokoril svetový rekord, keď ako prvý na svete preletel tunelom.
Celá akcia Tunel Pass bola naplánovaná na 4. septembra 2021. Costa musel so svojím lietadlom Zivko Edge 540 preletieť dvojitým tureckým tunelom Çatalca. Nebezpečné to bolo hneď z niekoľkých dôvodov. Nad lietadlom bolo sotva 4 metre miesta, takže vychýliť sa len o kúsok mimo správny kurz ho mohlo pri priemernej rýchlosti 245 km/h stáť aj život.
Akrobatický letec Dario Costa. S Hamiltonmi na ruke
Kopírovať musel pri lete zakrivenie tunela, ale hlavne zvládnuť okolitý vietor, ktorý si s lietadlom pohrával. Zvlášť v mieste medzi oboma tunelmi. Risk sa ale oplatil a Talian Dario Costa sa zapísal do Guinessovej knihy rekordov hneď piatimi rekordmi: najdlhší prielet tunelom v lietadle (1730 m), prvý let tunelom v lietadle, najdlhší let pod pevnou prekážkou, prvý let dvoma tunelmi a prvý vzlet lietadla z tunela.
Celý let trval 43 sekúnd a spoločnosť mu v kokpite robili aj hodinky Hamilton TakeOff. Práve schopnosť nasadiť puzdro do kokpitu je vlastne jedna z najzaujímavejších vecí na hodinkách.
Costa si zložil hodinky z remienka a nasadil do kokpitu.
A čo budúcim majiteľom bude robiť podľa mňa nemalú radosť, je balenie. Po vybalení z klasického boxu sa vám totiž do rúk dostane pevný kufrík s hliníkovými plátmi a "nitovaním". V ňom sa ukrývajú zasadené hodinky, ktoré je možné vybrať otočením, a získavate tak samostatné puzdro v dizajnovej podobe stopiek.
Štýlový oceľový kufrík odhalí najprv hodinky v dizajnovej podobe stopiek. Remienok je ukrytý vo vnútri.
Čierny podklad, v ktorom sú hodinky umiestnené, funguje sám o sebe. Po vybraní ho môžete využiť napríklad ako štýlové stolné hodiny. Budíky na ňom ale sú len dekoračné, rýchlosť ani nič iné neukážu. Aj tak je cítiť snaha po autentickej podobe prístrojovej dosky.
Hodinky sú zasadené do čiernej podložky, ktorá samostatne môže slúžiť aj ako stolné hodiny.
No a pod ním je konečne čierny kožený remienok s prešitím, na ktorý sa hodinky nasadia. Ak čierno-žltá kombinácia fungovala na samotných hodinkách, v spojení s remienkom je to potom dosť slušný estetický pôžitok. Koža má naviac pohodlnú gumovú podšívku.
Remienok je z teľaciny, s decentným prešitím a žltým stehom na konci.
Tým sa dostávame k tomu dizajnu, ktorý je dosť športový a spojený práve s pilotkami. Čierna je v posledných rokoch trendom, a hlavne v spojení so žltou alebo červenou slávi úspechy medzi značkami. Farebnej úpravy je dosiahnuté technológiou PVD, takže o farebnú stálosť by som sa nebála.
21.2.2021 - Agáta Vřeská
PVD úprava hodiniek – najčastejšie otázky
Puzdro je smerované do matnej úpravy, čo športovému kúsku vždy svedčí. Osobne som nadšená zo žltočiernych pruhov v posledných 15 sekundách obojsmerne otočnej lunety, ktoré pripomínajú výstražné označenie pre trvalé prekážky.
A musím celkom nadšene podotknúť, že ručičky lícovali s indexmi s rovnakou precíznosťou, s akou Dario preletel tunelom. A to nielen u ručičiek pre hlavný čas, ale aj stopiek. Krásne bolo tiež pozorovať, ako sa centrálna sekundovka bleskovo vráti na nultú pozíciu po vynulovaní stopiek. Pokiaľ je ručička stopiek v prvej polovici, vráti sa po rovnakej ose späť, pokiaľ je už za 30 sekundami cesty, vráti sa smerom dopredu.
16.8.2021 - Eliška Měrková
VŠETKO NA TÉMU: Hodinárske komplikácie – História chronografu
A keď som u stopiek. Tie ponúkajú presnosť na 1/5 sekundy s kapacitou 30 minút a ovládajú sa hornými dvoma tlačidlami. Ako u klasických vreckových stopiek – ľavým ich zapnete, stopnete, pravým vynulujete. Manipulácia je príjemná, tlačidlá reagujú hneď a rozhodne sa nedá povedať, že by boli zbytočne moc voľné. Počujete to pekné cvaknutie, keď stopky zapnete.
Dátumovka potom preskočí na nový deň pekne o polnoci, avšak pre nastavenie neslúži prvá poloha korunky, ale špeciálne ukryté tlačidlo na siedmej hodine. Na neho je treba zatlačiť (napríklad špáratkom, alebo niečím tenkým, ale ideálne neostrým, aby sa puzdro zbytočne nepoškriabalo) a dátumovka prebehne na ďalší deň.
Všetky tieto funkcie zaisťuje automatický strojček H-31, postavený na Valjoux 7753. Rezerva je až 60 hodín a doťahovať ho môžete samozrejme aj cez korunku. Vďaka otvorenému dienku môžete sledovať nielen pohyb zotrvačky, ale aj dej počas používania stopiek.
Zdobený nie je nijak markantne, napríklad mostíky si Hamilton oHáčkoval, upravil si aj rotor, ale inak tam nič veľké nečakajte. Už samotná komplikácia chronografu je ale natoľko zaujímavá a vyžaduje nejaký ten hodinársky um, že ide o lákavú záležitosť.
Vo vnútri beží automatický chronograph H-31 postavený na ETA Valjoux 7753.
Asi najviac prekvapujúcou vecou po zotmení je luminiscencia. Tá je okrem hodinových indexov netradične aj na sekundových. Ale nie na všetkých. Luminiscenčným náterom je zvýraznené presne 43 sekúnd – čas, za ktorý Dario Costa preletel tunelom. Z tohto dôvodu svetielkuje aj sekundová ručička namiesto tradičnejšie zvolenej hodinovej a minútovej. Všetko tak, aby Costa v tmavom tuneli videl presne to, čo potrebuje.
Tomu sa vraví zamerať sa na detail. Super-LumiNova na ručičke chronografu a 43 sekundách (túto verziu ale Costa ešte logicky nemal).
To je tiež rozdiel oproti modelu, ktorý je inak prakticky rovnaký (videli sme ho niekedy okolo roku 2014), ale bol v počte 1999 kusov a nebol spojený s Dariom Costom – na číselníku nebolo luminiscenciou vyznačené tých 43 sekúnd. Takto sa jedná ešte o exkluzívnejšiu limitku o počte púhych 100 kusov.
Celkovo ide o rafinovane vymyslený model, kde si v Hamiltone dali záležať na každom detaile. A tak to má byť. Hlavne, keď sa bavíme o hodinkách za poriadnu pálku.
Naša videorecenzie:
Hlavne sú to ale krásne hodinky, či už ich necháte v ich „stopkovej“ podobe, alebo sa ich rozhodnete vziať na remienok. Jediné upozornenie pre budúcich majiteľov by som mala k veľkosti, pretože ide o 46 mm veľké oceľové puzdro a je to teda poriadny budík.
Inak im ale sotva môžem niečo vyčítať. Pre tých, ktorí hľadajú zaujímavú limitku s mechanickým chronografom a majú k leteckej akrobacii blízko, to bude totálne jedinečný kúsok.
Mohlo by vás ďalej zaujímať:
30.11.2021 - Vojtěch Höhe
Hamilton Khaki Aviation Converter recenzia – Tak trochu kontroverzná letecká záležitosť
18.1.2021 - Ivan Přibyl
Hamilton Khaki Aviation X-Wind Automatic Day Date: recenzia na tak trochu „iné“ pilotky
Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.