Pánske klasickéPánske
Dámske klasickéDámske
Inteligentné hodinkySmart
Značky
Ostatné
Tagy: O značke | Tommy Hilfiger | Klasické | Fashion
Agáta Vřeská | 21.2.2021 | 10 MIN
Ako inak nazvať život módneho mága Tommyho Hilfigera než uskutočneným americkým snom. V jeho príbehu nechýba cesta chudobného chlapca až k rozprávkovému bohatstvu, dramatické zvraty, bankroty a osudové stretnutia. Preslávil sa oblečením s tricolorovým logom, ktoré dnes spoľahlivo identifikujeme na polo tričkách, topánkach, parfumových flakónoch, okuliaroch i hodinkách. Práve o hodinkách Tommy Hilfiger bude časť dnešného článku, ale rozhodne nezostane ochudobnený o nakusnutý príbeh TH.
Hodinky sú čoby módny doplnok k minoritnej produkcii značky Tommy Hilfiger. Je to skrátka súčasť štýlu, amerického preppy, ktorý v našich končinách toľko neznie, ale "svojich" ľudí priťahuje ako Tommyho žiara reflektorov. Táto jednoduchá ležérnosť sa stala Hilfigerovi vlastnou, pridal k nej typickú osobitosť a urobil zo svojej značky svetový fenomén.
Podľahol mu rad celebrít, vlastne to boli slávne osobnosti, ktoré dostali Tommyho Hilfigera na vrchol. Rýchlo pochopil, že spojenie s kultúrou a konkrétne komunitou je cesta dláždená dolármi a úspechom. Keď mal raz rapper Snoopy Doggy Dogg v Saturday Night Live na sebe košeľu s TH, vypredali sa po celom New Yorku – počas jediného dňa.
Tommy Hilfiger, chalan z obyčajného mesta vybudoval značku, ktorá je dodnes fenoménom
Podstata značky sa za 35 rokov jej existencie príliš nezmenila. A vychádzajú z nej aj hodinky. Nehľadajte preto okázalosť a extravaganciu, toto nie je Guess. Typická je naopak športová elegancia, nezničená českým poňatím, pre niekoho až moc konzervatívna, zato veľmi univerzálna a možno aj preto tak obľúbená.
Preppy štýl, predovšetkým módny, a snáď aj trochu životný štýl. Najlepšie ho definuje nedbalá elegancia v kombinácii so smart casual. Korene nájdeme na začiatku minulého storočia, vychádzajúce od elitných študentov univerzít, vrcholil v 50. rokoch a pokračoval vlastným životom až do súčasnosti. Pohodlný, nevykričaný ale premyslený, s dotykom sympatického snobstva a duchom amerického sna.
Ak sa bavíme o hodinkách Tommyho Hilfigera, bavíme sa o fashion doplnku, žiadnej vysokej hodinárčine. Zodpovedá tomu aj cena, funkcie a kvalita. Skutočne drvivá väčšina sú batériové hodinky, mechanické sa objavujú skôr ako výstrelok, keby náhodou...
Praktická stránka sa odráža aj vo funkciách pánskych hodiniek, prispôsobených bežnému životu moderného dandyho. Nenájdeme tu stopky, ani u športovejšie vyzerajúcich modelov. Že niektoré majú tachymetrickú stupnicu a veľa subciferníčkov? Je to na štýl, priemernú rýchlosť by ste rovnako nezisťovali, aj keby tam tie stopky boli. Modelom v poňatí TH ide hlavne o čas, dátum, prípadne deň v týždni, a 24 hodinový ukazovateľ, nech po bujarom večierku viete, či je deň, či noc.
Hodinky nemajú ani luminiscenciu, či iné podsvietenie. Aj keď to tak môže vyzerať. Toto nie sú hodinky do nepohody, ale pre mestský život. Ideálny mix pre smart casual outfit, so všetkým, čo potrebujete, ale nie o moc viac. Väčšina pánskych modelov má vodeodolnosť 50 metrov, teda dostatočný základ pre bežné situácie. Puzdro je z ocele, a podobne ako u oceľových náramkov je veľká časť kolekcie vo farebnej úprave.
Dominuje šedá až čierna PVD, obľúbené sú aj zlaté tóny, u Tommyho Hilfigera nanášané tzv. galvanickým zlátením v množstve zvyčajne 5 mikrónov. Počítať musíme s obmedzenou životnosťou hodiniek, určite nejde o modely, ktoré budete odovzdávať z generácie na generáciu. Ide o trendy záležitosť, ktorá má obstáť teraz a tu.
Materiály sú kvalitné: oceľové puzdro, žiadne ošemetné zliatiny, sklíčko je minerálne a hodinky majú vždy aspoň základnú vodeodolnosť.
Vedľa univerzálnych oceľových náramkov nájdeme aj športovejšie pôsobiace modely na silikóne, a tiež na obľúbenej koži. Kožené remienky samotným hodinkám slušne sekundujú. Sú pohodlné, dobre sa budú zlaďovať, kvalitatívne je to ale základ, s očakávanou životnosťou rok dva. Je to samozrejme veľmi individuálne, avšak nejde o prémiovú kvalitu (viac o rozdieloch tu), s ktorou sa ostatne u fashion hodiniek, navyše v tejto cenovej hladine v podstate nejde stretnúť, ani ju od výrobcu vyžadovať.
Dámske modely sú potom ešte jednoduchšie. Vyberať môžete aj z rušnejších číselníkov opäť s praktickými ukazovateľmi ako je dátum či deň v týždni, väčšinou ide ale o jednoduchý štýl s dôrazom na eleganciu a nenápadnosť.
Táto nenápadnosť ale nie je beztvará. Ako pánske, tak dámske hodinky zaujmú často rafinovanými detailmi. Či už štruktúrou číselníkov, ozdobným osádzaním, tvarom ručičiek a samozrejme dizajnovým logom a farbami. Keď už bolo spomenuté osádzanie dámskych modelov, najčastejšie pôjde o zirkóny, drahšie kamene k hilfigerovskej podstate nepatria. Skôr než prémiová kvalita a luxus je pocit exkluzivity tvorený samotným pojmom Tommy Hilfiger.
Priznajme si, že samotné hodinky by bez spojitosti so slávnym návrhárom boli skôr tuctová záležitosť. Je to známe logo, ktoré nás utvrdzuje, láka a prináša dôveru. Aj keď samotným hodinkám sa nedá vytknúť nič zásadné, ako praktický šperk bude svoju úlohu plniť svedomito a spoľahlivo.
Bolo by naivné myslieť si, že všetko, čo vychádza z dielní Tommyho Hilfigera navrhuje on sám. Či už ide o oblečenie alebo doplnky, je za tým predovšetkým jeho špičkový tím. Ako jeden z mála návrhárov to napokon aj priznáva. Ten pôvodný koncept a logo pripomínajúce výrez z Mondrianovho obrazu, patrí ale Tommymu a je súčasťou jeho amerického príbehu...
Tommy Hilfiger a Kate Moss v roku 1996
Tommy Hilfiger sa narodil 24. marca 1951 ako druhé z deviatich detí v meste Elvira v New Yorku. Rozhodne sa nedá povedať, že by mal na ružiach ustlané, aj napriek tomu, že jeho otec bol hodinár a mamička pracovala ako zdravotná sestra, ani dva platy neznamenali finančné zabezpečenie. Tommy preto už od detstva brigádoval, v 9 rokoch sekal trávniky, neskôr pracoval na benzínke. V 17 rokoch pracoval v hippie obchode a domov sa vrátil v nohaviciach do zvonu a s účesom ako rocková hviezda. Rodičia boli zdesení, chceli z neho mať strojára, on už ale tušil, že pôjde vlastnou cestou.
Príbeh o tom, ako predal svoje prvé džínsy je dnes už súčasťou miestneho folklóru. Cítil, že v Elvire chýbajú módne trendy súčasného New Yorku, a pritom po nich mladí ľudia, ako bol aj on, túžili. Sadol teda do svojho starého chrobáčika a priviezol prvých desať zvonových nohavíc. Predali sa za deň. S kamarátmi zo školy sa rozhodol pustiť sa do obchodu, vyrazili teda do NY, kde kúpili 600 párov džínsov za 3,50 $ a v Elvire ich za týždeň otočili za 5,88 za kus.
Rodičia z neho chceli mať strojára. On ale študijný typ moc nebol. Mal neurčenú dyslexiu a opakoval dokonca desiatu triedu. Napriek tomu vybudoval módne inpérium.
Dodalo im to odvahy a na konci roka 1969 otvárajú traja spolužiaci People´s Place. Obchod pre mladých, s vôňou kadidla a diskotékou. V meste, po ktorom by inak pes neštekol, sa miesto pre ľudí stalo okamžitú senzáciou. V polovici 70. rokov už majú niekoľko obchodov roztrúsených po štáte New York, miliónové obraty a medzi zákazníkmi hviezdy ako Bruce Springsteen. Sám Tommy si to užíval. V garáži Porsche, oblečený v širokých zvonoch a topánkach na podpätkoch z hadej kože...
Tommy Hilfiger a jeho People´s Place v 70. rokoch
Mal 25, keď v jednom zo svojich obchodov v Ithake stretol svoju osudovú Susie Ciron. Pracovala tam ako predavačka a ako sa neskôr Tommy vyjadril, príťažlivosť bola okamžitá a obojstranná. V roku 1980 sa mladý pár vzal. Ešte pred tým ale stihol Tommy a jeho spoločníci tvrdo naraziť a zbankrotovať.
Rolu v prvom veľkom neúspechu hralo viac vecí; recesia, ale aj skutočnosť, že mladí obchodníci toho o businesse vlastne moc nevedeli. V roku 1977 požiadali o bankrot. Tommy Hilfiger sa aj so svojou Susie presťahoval na Manhattan a začali vystupovať ako dizajnérsky pár. A Tommy si čoskoro vybudoval povesť pracovitého dizajnéra so zaujímavými nápadmi. Možno preto mu v roku 1983 pristála na stole ponuka navrhovať džínsy pre ikonu Calvin Klein.
Lenže Tommy Hilger chcel vlastnú značku, a tak aj napriek lákavosti odmietol. Teraz už to chcelo len sponzora. Počas študovania obchodnického umu sa zoznámil s indickým podnikateľom z rodiny textilných barónov, Murhanom Murjani, ktorému patrila aj licencia na oblečenie s logom Coca-Coly. Tommy tak mal ideálnu príležitosť vytvoriť kolekciu športového oblečenia – pod svojím menom. Písal sa rok 1985.
Dostal ponuku pracovať pre Calvina Kleina. On chcel ale vytvárať oblečenie s vlastnou značkou, vo farbách americkej vlajky.
Cieľom bolo stať sa mladým Ralphom Laurenom, komentoval to kedysi Murjani. Nápady Tommymu nechýbali. Klasický americký preppy štýl oživoval svojím logom, kontrastnou niťou, farebnou variáciou golierov... Jeho štýl bol svieži, mladistvý, pritom tradičný a s jasnou signatúrou. Tým, čo ho cez noc vyšvihlo medzi špičku návrhárov, bola ale jedna jediná reklama, o ktorej sa zrejme doteraz učia v lekciách marketingu.
Stál za ňou reklamný guru George Lois. Ak si ho hodíte do googlu, celkom iste rozoznáte aspoň niekoľko známejších titulkových fotiek. U Tomyho Hilfigera sa tento Mad Man rozhodol nepoužiť modelky, dokonca ani oblečenie. Odvážne ju postavil na známej hre Kat, kde ste mali doplniť mená podľa iniciálok. Tými menami boli 4 slávni americkí dizajnéri. A Lois si trúfol tým štvrtým nazvať Tommyho Hilfigera.
Ralph Lauren, Perry Ellis, Calvin Klein a...
Ešte než si americká verejnosť dokázala vybaviť ako vyzerajú džínsy od TH, reklama na Time Square tvrdila, že ide o niečo exkluzívneho, niečo, čo skrátka chcú. Bol to geniálny ťah. Hovorí sa, že keď o pár mesiacov neskôr Calvin Klein hrešil Loisa, že jemu trvalo 20 rokov, než sa dostal tam, kde je Tommy Hilfiger za jedinú noc, odpovedal mu: To je moja práca.
Reklama na Time Square od Georga Loisa
Aj americké príbehy majú ale zádrhely. Tým zásadným bol rozpad Murjaniho impéria. Záchrancom sa stal Silas Chou, hongkonský podnikateľ s textilom, ktorý prebral značku TH. Tommy mal pokryté náklady a 22,5 % akcií novej spoločnosti.
Snoop Dogg sa objavil v oblečení TH. Každý, kto v tom čase miloval rap chcel niečo s logom TH
Zásadným krokom v popularite bola spolupráca s celebritami, predovšetkým hudobného, hip-hopového sveta. Hilfiger podporoval dráhu mladých hudobníkov a oni na oplátku nosili jeho oblečenie na koncertoch a verejných vystúpeniach. A nebola to len hip-hopová scéna, TH sa stal sponzorom koncertov Britney Spears, Lenny Kravizta či Rolling Stones. Zlomovým sa stalo spomínané účinkovanie rappera Doggyho v roku 1994, ktorý mal na sebe počas televíznej show tričko s nápisom Tommy Hilfiger. Akcie firmy sa behom chvíľky znásobili. Plat chlapca, ktorý kedysi robil na benzínke za 1,25 USD na hodinu, sa vyšplhal v roku 1995 na 6 miliónov dolárov.
Lewis Hamilton spolupracoval na kolekcii TommyXLewis
Tommy je známy svojou posadnutosťou, či je to správne slovo, k celebritám. Pozornosť si vždy užíval a počas rokov si jeho oblečenie oblieka rad osobností, vrátane anglického princa Charlesa aj známeho herca Leonarda DiCapria. Spolupracoval s radom osobností, ktoré pod jeho menom vytvárali kolekcie či parfumové rady, či už išlo o Zooey Deschanel, Beyoncé, Rafala Nadala či Gigi Hadid. A to len slabý výpočet.
S kolekciou Tommyho Hilfigera je spojený rad modeliek, vrátane Gigi Hadid či Winnie Harlow
A osobný život? Svoje manželstvo so Susie, s ktorou má štyri deti, ukončil po 20 rokoch. Išlo o priateľské rozdelenie, a sám Tommy spomínal, že sú stále najlepší priatelia. Znovu sa oženil v roku 2008 s Dee Occlepo, s ktorou má jedného syna.
Dee a Tommyho spojila láska na druhý pohľad, obaja sú návrhári
Nevyhli sa mu ani klebety a špinenie mena. Neslávne slávnou sa stala kauza správ, ktoré osočovali TH z rasizmu a vyzývali na bojkot jeho produktov. Založené to bolo na informáciu, že TH mal v šou milovanej Oprah Winfrey povedať, že svoju módu robí pre privilegovaných bielych zákazníkov a nie černoškú komunitu. Hilfiger dovtedy ale v slávnej show nikdy nebol a v skutočnosti nikdy nič také nepovedal a vlastne to odporuje celej jeho vízii. Napriek tomu tomu dodnes mnoho ľudí verí...
Sám Hilfiger je pritom zapálený filantrop, podporuje množstvo spolkov a organizácií, predovšetkým deti a mládež. Niekoľko jeho kolekcií cielilo na podporu riešení konkrétnych svetových chorôb a problémov. Známa je aj organizácia Tommy Cares, ktorá globálne podporuje množstvo humanitných organizácií a poskytuje charitatívne príspevky.
Splnený sen Tommyho Hilfigera pokračuje ďalej. Aj keď na prelome tisícročí zažila spoločnosť silné zaškobrtnutie, a jej akcie klesli o 75 %. Tommy sa musel kriticky pozrieť na celý koncept svojej firmy a prebudovať ho. O tom, že sa mu to podarilo svedčí aj fakt, že Tommy Hilfiger predal svoju značku v roku 2006 za 1,6 miliardy dolárov. A keby ešte chvíľu počkal, mohlo to byť raz toľko. O pár rokov neskôr ju odkúpil súčasný vlastník Phillips - Van Heusen Corp.,, ktorý vlastní aj Calvina Kleina a ďalšie módne značky, za 3 mld. dolárov. Ale Tommymu to iste stačilo. Dodnes je vo vedení dizajnérskeho tímu značky Tommy Hilfiger a módnou ikonou, ktorej príbeh určite raz niekto sfilmuje.
Jedným z najnovších "prírastkov" do Tommyho módnej zbierky je speváčka a modelka Zendaya
Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.