Pánske klasickéPánske
Dámske klasickéDámske
Inteligentné hodinkySmart
Značky
Ostatné
Tagy: O značke | Huawei | Inteligentné
Dominik Hok | 22.11.2024 | 6 MIN
S počiatočným kapitálom necelých 2 800 eur sa spoločnosti Huawei podarilo stať sa jednotkou v oblasti telekomunikačných technológií, dvojkou v predaji smartfónov a dokonca sa jej podarilo stať sa jedným z najpredávanejších výrobcov inteligentných hodiniek. Aká je však história tejto značky?
Dôležité míľniky spoločnosti Huawei:
Keď sa povie Huawei, väčšine bežnej populácie sa pravdepodobne vybavia ich telefóny alebo inteligentné hodinky. Pravdou však je, že ich pôvodný obchodný plán bol úplne iný a dá sa povedať, že je to ich hlavné zameranie dodnes – telekomunikačné siete. Huawei dnes patrí medzi špičku v oblasti telekomunikačných sietí a v Európe by ste len ťažko hľadali operátora, ktorý s touto čínskou spoločnosťou nespolupracuje.
Hodnota spoločnosti Huawei pritom presahuje 100 miliárd USD a podniká v 170 krajinách.
Zaujímavosťou je, že Huawei je takmer úplne zamestnanecká spoločnosť: 1,42 % vlastní zakladateľ Ren Zhengfei, zvyšok akcií vlastní viac ako 60 000 zamestnancov.
Hoci je dnes obrovskou spoločnosťou, je takmer ťažké uveriť, aké skromné boli jej začiatky. Zakladateľ Ren Zhengfei vyrastal v malej dedine vo veľmi chudobnej rodine dvoch učiteľov. Po mnohých rokoch v armáde, kde to Ren dotiahol až na dôstojníka, sa v roku 1987, keď mal 44 rokov, rozhodol založiť spoločnosť Huawei. Nebolo to nič majestátne – spoločnosť sídlila v byte v čínskom meste Šen-čen a mala kapitál len necelých 2 800 eur.
Tejto spoločnosti hrala do karát jedna významná zmena na čínskom trhu – od roku 1988 boli povolené súkromné čínske spoločnosti. To im síce umožnilo mať relatívne voľnú ruku, ale nemali vôbec žiadne skúsenosti s tým, ako takáto súkromná spoločnosť v skutočnosti podniká.
Spočiatku sa spoločnosť živila odpredajom telefónnych ústrední vyrobených v Hongkongu. Keď sa spoločnosti začalo dariť, hongkonská firma s ňou ukončila spoluprácu, čo spoločnosť Huawei doslova prinútilo urobiť zásadný krok a vyvinúť vlastný komunikačný produkt (tzv. PBX).
Hoci začali s menšími PBX, napríklad pre hotely (v takomto zariadení bolo 40 výstupov), dopracovali sa až k najväčšej PBX v celej Číne s 2 000 výstupmi. Volala sa C&C08 (City & Countryside 08).
Po 10 rokoch podnikania len v Číne sa spoločnosť Huawei doslova stala globálnou. Začalo to spoluprácou s hongkonským operátorom (ktorý v tom čase nespadal pod Čínu, ale pod Britániu) a vystupňovalo sa to až k obrovskej spolupráci so spoločnosťou Vodafone. Stali sa doslova nepolapiteľnými pri budovaní sietí a zároveň majú zmluvy o dodávkach so 45 z 50 hlavných skupín operátorov na celom svete. Česká republika nie je výnimkou.
Keďže Huawei vždy začínal súťažiť s veľkými stálymi konkurentmi, musel často dodávať svoje produkty do ťažko dostupných vidieckych oblastí a postupne sa prepracovať do miest (v Číne a následne aj vo svete). Dôkazom toho, že pracovali na skutočne ťažko dostupných miestach, je skutočnosť, že v roku 2007 pokryli mobilnou sieťou samotný Mount Everest.
Nová éra Huawei sa výrazne zameriava na sieť 5G, ktorá nielenže presahuje rýchlosť internetu v telefóne, ale zasahuje do rôznych odvetví, ako je napríklad ovládanie autonómnych vozidiel, traktorov, virtuálnej reality atď. Rýchlosť prenosu dát totiž prináša úplne nové možnosti. Huawei sa dokonca stal spoločnosťou s najväčším počtom zmlúv na 5G.
Huawei rástol naozaj rýchlo, ale zakladateľ Ren Zhengfei nič nepodcenil. Okolo roku 2000 sa zakladateľ začal veľmi inšpirovať zahraničnými spoločnosťami (napríklad IBM) a úplne zmenil to, čo robili. Platil konzultantov zo západných krajín, ktorých hodinová mzda bola rovnaká ako jeho mesačný plat. Aby spoločnosť trvalo rástla, vedeli, že musia reštrukturalizovať svoje riadenie. Tento krok sa zjavne vyplatil.
Túto otázku v spoločnosti Huawei na začiatku tisícročia počúvali pravdepodobne často. Otázka sa pretavila do odpovede v roku 2004, keď čínska spoločnosť predstavila svoj prvý mobilný telefón – C300. No ešte zásadnejší bol rok 2009, keď Huawei predstavil svoje prvé androidové zariadenie – U8230.
Huawei U8230. Zdroj: dinside.dagbladet.no
Na trhu so smartfónmi sa im skutočne darilo, čo sa vystupňovalo do založenia dcérskej spoločnosti Honor so zameraním na mladších zákazníkov. O rok neskôr, v roku 2015, spoločnosť Huawei predstavila aj svoje prvé inteligentné hodinky Huawei Watch. Na prvé inteligentné hodinky to nebol vôbec zlý pokus. Bežali na operačnom systéme WearOS, mali zafírové sklíčko, oceľové puzdro, hudobný prehrávač či snímač srdcového tepu.
Odvtedy Huawei vydal veľa mobilných telefónov aj pomerne veľa inteligentných hodiniek.
História značky Huawei šla celkom ako po masle, až kým koncom roka 2018 americká vláda neprijala zákon, ktorý federálnej vláde a jej agentúram bráni obchodovať so spoločnosťou Huawei. Celý spor vznikol na základe podozrení zo špionáže a spolupráce spoločnosti Huawei s čínskou spravodajskou službou. Vzhľadom na to, že Huawei je lídrom v oblasti technológie 5G, išlo o drastický krok.
Najväčší zásah však prišiel 20. mája 2019, keď sa spoločnosť Huawei dostala na čiernu listinu, ktorá zakazuje americkým spoločnostiam spolupracovať s Huawei. Pre Huawei to bola rana, keďže od amerických spoločností nakupoval procesory (Intel), mobilné čipové sady (Qualcomm) alebo Bluetooth a Wi-Fi čipy.
Strata spolupráce s americkou spoločnosťou Google bola veľmi bolestivá. Znamenalo to, že sa už nemohli dostať k operačnému systému Android vrátane aplikácií, ako sú Google Maps, Mail, YouTube atď. Paradoxom je, že táto zmena sa nedotkla amerických používateľov (telefóny Huawei sa v USA nepredávali a nepredávajú), ale najmä európskych.
Viac-menej hneď potom prišla spoločnosť Huawei s novým operačným systémom HarmonyOS, ktorý vyvinula spoločnosť HiSilicon (vo vlastníctve Huawei). Zatiaľ sa však musí obchádzať sťahovaním aplikácií (keďže nemá prístup do Google Play), čo mnohých používateľov odrádza.
Pokiaľ ide o obvinenie spoločnosti Huawei zo špionáže, nikdy nebolo stopercentne potvrdené. Určite to však spoločnosť Huawei finančne ovplyvnilo. Či už značke Huawei dôverujete, alebo nie, je na vás. Veľa ľudí si však stojí za názorom, že ak majú niekomu zveriť svoje údaje, skôr uprednostnia západné spoločnosti.
Obmedzenia zo strany USA prinútili spoločnosť Huawei, aby v roku 2020 predala svoju dcérsku spoločnosť Honor. Tak ako to robila v minulosti, aj z tohto sa snaží vyvliecť. V roku 2024 zaznamenala najvyšší rast tržieb za posledné 4 roky, a to 9,63 %. Najhorší bol pravdepodobne rok 2021, keď ich tržby klesli takmer o tretinu.
V segmente inteligentných hodiniek sa im celkom darí, keďže za posledných 6 rokov (2018 – 2024) dosiahli v priemere približne 10 % všetkých predaných inteligentných hodiniek na svete.
Zdroje:
Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.