» Blog » Recenzie

PRIM Dakar 2021 recenzia: Matrixové farby a prvýkrát aj dámsky variant

Tagy: Recenzie | Klasické

Agáta Vřeská | 20.1.2021 | 7 MIN

Zatiaľ čo my tu bojujeme so snehom a námrazou, pretekári najťažšej rely na svete musia ustáť duny piesku a sálajúci žiar Saudskej Arábie. Pretek Rallye Dakar je na konci a tak je najvyšší čas predstaviť limitku hodiniek Prim Dakar 2021, ktorú testoval aj jeden z českých pretekárskych tímov.


PRIM robí limitky k slávnemu preteku už 12. rokom. A vždy s vypredaným úspechom. Tento rok si pripravili opäť živý dizajn a naviac aj niekoľko noviniek. A jednou z nich potešia aj dámy. Viac o tom ale neskôr, najprv poďme rozmontovať pánske modely.

PRIM Dakar a PRIM Eco Race 2020: české limitky dvoch svetových rallye
17.12.2020 - Agáta Vřeská
PRIM Dakar a PRIM Eco Race 2020: české limitky dvoch svetových rallye

Pravoverní fanúšikovia dakarských hodiniek si spomenú, že minulý rok Prim predstavil nielen model pre Rallye Dakar, ale tiež Rallye Afrika Eco-Race. Ten museli organizátori nakoniec kvôli koronavírusu zrušiť, a tak nám musela stačiť „len“ Rallye Dakar. Tomu sa prispôsobil aj Prim a namiesto dvoch modelov pre dva preteky pripravil iba dakarský model, zato v dvoch farebných variantoch.

Dalo by sa povedať, že si Prim nedal moc veľkú prácu s predizajnovaním, ale vo výsledku je to vlastne dobre. Vrstvený číselník, tachymetrická vnútorná stupnica a výrazné spojenie s DAKAR sa ukazuje ako ideálna kombinácia pre zaujímavé športové hodinky.

Ultimate Dakar Racing je tím Tomáša Ouředníčka a Davida Křípala, ktorí Prim Dakar nosili počas drsného preteku. Tento rok išli po novom v aute Toyota, ktorá je známa svojou spoľahlivosťou. Napriek tomu skoro v každej etape museli riešiť technické problémy. Nevzdali sa a pretek došli na úctyhodnom 42. mieste.

Aj keď Prim nehazardoval so základným konceptom, odvážnejší bol pri voľbe farieb. Matrixová kombinácia červenej a modrej pôsobí moderne, sebavedome a vyvážene. Sú to detaily, ktoré získavajú sympatie a pri nich si dal Prim záležať.

Ambasadorem je závodník Tomáš Ouředníček, který jel Dakar s navigátorem 

Davidem Křípalem s autem Ford Ranger

Ambasádorom je pretekár Tomáš Ouředníček, ktorý išiel Dakar s navigátorom Davidom Křípalom v aute  Toyota.

V červenom variante dominuje farebné okružie sekundových čítačov. Pravé pre sekundy hlavného času, ľavé pre čítač 30 minút stopiek. Do červenej sú vedené aj 2/4 tachymetrické stupnice na chapter ringu. Za mňa je stupnica trochu nedbanlivo označená, ale hádam, že výrobca už moc neráta s možnosťou, že sa v reále bude skutočne využívať. Perfektne ladí aj čierny kožený remienok s červeným prešitím. Červenej potom sekunduje modrá, ktorá je použitá na sekundové ručičky a horné tlačidlo pre spustenie stopiek.

Modrý variant sa potom nesie v presne opačnej kombinácii. Základom je modrá, v červenej sú iba detaily ako ručičky sekundoviek alebo tlačidlo. Pevná luneta s minútovou stupnicou nesie pri modrom variante luminiscenciu, čím sa líši od červenej, kde sú svetielkujúce iba ručičky a indexy.

Okrem nových farieb je novinkou aj pliešok na ľavej strane puzdra, nesúci číslo limitky. Ide o príjemný detail, zvlášť, keď je citlivo zasadený do puzdra a nijako nedrhne ani nevystupuje. V minulých rokoch bolo číslo len vygravírované, tohtoročný spôsob pôsobí prepracovanejšie.

To už bohužiaľ tak úplne neplatí pri dotiahnutí niektorých detailov ako je farebné ukončenie presne v strede. Žeby som narazila na zlý kus? No, pri 125 kusovej limitke mi zdvihne obočie aj ten jeden kus. A to mám na míle ďaleko k OCD. Tu si Prim mohol dať rozhodne záležať viac. Iste, nelícovanie sme niektorí odpustili aj Seiku, u ktorého sa to stalo skôr poznávacím znamením. Ale u Primiek to vnímam vyložene ako prehrešok pri finálnej kontrole.

Občas počúvam predsudky, že Primky do svojich hodiniek pchajú nejaký lacný čínsky strojček. Tak tu to rozhodne neplatí. Ronda 5030.D s funkciou chronografu je spoľahlivý švajčiarsky quartzový strojček, ktorý používa celý rad značiek ako Swiss Millitary alebo Wenger. Medzi prednosti patrí dlhšia výdrž batérie (uvádza sa okolo štyroch rokov) a funkcia stopiek split time, kedy si môžete stopnúť medzičas. Prim ho použil aj u minulých Dakariek a zrejme nemá dôvod Ronde neveriť aj naďalej.

Tým Ouředníček-Křípal hodinky skutečně testuje v náročném prostředí Dakarské Rallye.

Ambasádori Prim Dakar hodinky skutočne testujú v náročnom prostredí Dakarskej Rallye.

Rovnaké zostali aj hlavné parametre. Priemer puzdra je 45 mm, od nožičky k nožičke potom 53 mm a výška puzdra 12 mm. Vodeodolnosť je dostačujúcich 100 metrov, ku ktorým napomáha aj šrobovacia korunka. Sklíčko je zafírové s antireflexom, napokon minerál by som v tejto cenovej kategórii výrobcovi asi neodpustila…

Najväčšou novinkou je náhradný oceľový náramok priamo v boxe. Podľa Prim si o neho fanúšikovia vyslovene vraveli. Potvrdené to nemám, ale zmysel to dáva. Kožené remienky pôsobia síce robustne a sú dokonca impregnované, ale lepšie zvládali vodu, avšak na odolnosť oceľového náramku skrátka nemajú.

Oceľovým ťahom poteší aj majiteľov predchádzajúcich modelov, pretože veľkostne sadne do všetkých ročníkov 2016-2021. Spracovaný je slušne a medzi výhody radím aj spôsob quick release výmeny, ktorým je vybavený ako oceľový, tak kožený remienok. Je to detail, ale ušetrí dosť času a niekedy aj nervov. Rozteč medzi nožičkami je 24 mm a tak nebude problém tak dopasovať ani celý rad ďalších remienkov, avšak ten originál poteší vygravírovaným názvom Dakaru a u koženej verzie aj vyrazeným heslom DREAM.DARE.LIVEIT.

Vydanie limitiek v sete s ťahom sa zdá ako logický krok, avšak to ešte viac zdvihlo cenu. Práve cena je asi hlavný protiargument, ktorý k Primkám Rallye Dakar mám. Bavíme sa totiž už o cene skoro sedemsto eur. A za tie peniaze už vyberáte v dosť solídnych vodách mnohých ďalších značiek.

Na rovinu, ak si odmyslíme, že ide o Prim a limitku Dakar, omnoho radšej by som siahla po nejakých Certinách Sport s Precidrivom, kultových Seikách alebo RC Citizenoch Promaster. Lenže. Rozhodujúce body pri kúpe padnú osobnému vkusu a fanúšikovskej podstate, že ide o model venovaný snáď najťažšiemu a najdlhšiemu rely na svete. Naviac sú oba modely v počte iba 125 kusov, takže ich nebude mať kdekto.

Catch me if you can

Toto heslo sa hodí aj k pretekárom dakarskej rely, ale zvolené bolo pre dámsky model Prim Rallye Dakar z celkom iného dôvodu.

Áno, počujete dobre. Prim prvýkrát vydal aj dámsku verziu tejto obľúbenej limitky. A potešil ma dvojnásobne, keď sa rozhodol dať tomu ešte hlbší význam.

Ambasádorkou je česká dakarská pretekárka Ollie Roučková a súčasne model upozorňuje na boj s rakovinou prsníka. Tomu je prispôsobená farba aj niektoré detaily.

Olga Roučková, ktorej väčšina hovorí Ollie, sa zapísala do histórie ako prvá Češka, ktorá došla Rallye Dakar. A zvládla to hneď dva ročníky za sebou v dvoch rôznych kategóriách! V minulom roku získala tretie miesto v majstrovstvách sveta na štvorkolkách a titul majstra Európy vo svojej kategórii.

Olga Roučková, které většina říká Ollie, se zapsala do historie jako první Češka, která dojela 

Rallye Dakar. A zvládla to hned ročníky za sebou ve dvou různých kategoriích! V loňském roce získala třetí místo v mistrovství světa na čtyřkolkách a titul mistra Evropy ve své kategorii.

Na dienku aj boxe nájdete veselú žirafu, maskota Ollie a nechýba ani heslo Catch me if you can. Logo Prim-Dakar je doplnené decentnou striebornou stuhou, symbolom boja s rakovinou. A rovnaký detail nájdeme tiež na pliešku s číslom limitky vsadenom do bočnej strany puzdra.

Špecifická je potom farba. Možno sa zdá ako ružová, ale po chvíli pátrania som došla k tomu, že ide o farbu magenta, alebo fuchsiovú. Podľa múdrej wiki ide o odtieň červenej s prímesou fialovej.

Magenta: vznikne splynutím modrého a červeného svetla v pomere 2 dielov plnej červenej a 1 dielu plnej modrej, kvalitatívne ide o čistú sýtosť farby na vzorkovníku medzi fialovou a červenou. To len tak pre zaujímavosť. Naraz aj názov istej ponuky od nemenovanej telekomunikačnej spoločnosti dáva zmysel...

Odtieň bol zvolený podľa farby Aliancie žien s rakovinou prsníka. A práve tejto nadácii ide z predaja každého kusa 30 eur. Tých kusov vlastne nie je zas tak moc. Ide o číslovanú limitku púhych 21 hodiniek. Počet Prim zvolil podľa tohto roku ´21.

Hlavnú výčitku mám k veľkosti. Prim si totiž nedal absolútne žiadnu prácu s prispôsobením modelu na dámske zápästie. Parametrovo tak ide o rovnaký model. A uznajte, že väčšina žien bude mať hodinky s priemerom 45 mm proste veľké.

Samozrejme beriem do úvahy, že pri športových hodinkách je väčšia veľkosť skôr vítaná, ale v medziach. Po pozretí ambasádorky Ollie s hodinkami na ruke si však dokážem predstaviť dračicu v koženej bunde s motorkou a Primkami, ako schádza Transfagarasan. Alebo Dakarskú Rallye. :)

Pretekárka Ollie Roučková je ambasádorkou dámskych hodiniek Prim Dakar 2021 a prezentácia sa jej rozhodne darí. Pozrite na rozhovor s Ollie v Českej televízii, kde má hodinky na ruke.

Druhú výčitku potom mám k absencii náhradného ťahu, ako je tomu pri pánskom variante. Dámske Primky sú síce o niečo lacnejšie, ale neverím, že by ženy neocenili praktickosť oceľového náramku. Aj keď kto vie, možno by pri robustnosti samotného puzdra bola kombinácia s oceľou váhovo skôr na obtiaž.

Ocelový tah není u dámské 

verze v boxu a zájemkyně si jej musí dokoupit. V e-shopu vyjde na 1690 korun.

Oceľový ťah nie je u dámskej verzie v boxe a záujemkyne si ho musia dokúpiť. V e-shope stojí okolo 65 eur.

Pokiaľ Prim s dámskou verziou tento rok uspeje, verím, že sa budúci rok dočkáme trochu distingvovanejšej alternatívy a výrobca zvolí adekvátnejšiu veľkosť. Už len tým, že sa do verzie pre nežnejšie pohlavie pustil, má ale u mňa plusové body.

Celkovo hodnotím tohtoročnú dakarskú edíciu ako podarenú. Samozrejme je stále na zváženie, či sa za požadované peniaze nepozrieť po konkurencii. Ale Prim robí edíciu predovšetkým pre milovníkov Rallye Dakar, a pokiaľ vám je Prim sympatický a športový dizajn vás zaujal, nie je dôvod, prečo ich nedoporučiť do zbierky.

Dakarská Rely sa prvýkrát išla v roku 1979 na trase Paríž-Dakar. V roku 2021 sa išiel už 43. ročník v celkovej dĺžke 7646 kilometrov v drsnom, a predovšetkým prašnom teréne Saudskej Arábie. Pre mnohých pretekárov je tak víťazstvom, keď v zdraví dorazia do cieľa.

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre