» Blog » Správy

Swatch Group opúšťa Baselworld

Tagy: Správy | Klasické

Vojtěch Pospíšil | 2.8.2018 | 5 MIN

Veľtrh hodiniek a šperkov Baselworld, ktorý je pre toto odvetvie veľmi dôležitou akciou, má problém. Opúšťa ho totiž kľúčový hráč.

Veľtrh hodiniek Baselworld

Tohtoročný Baselworld (2018) bol zvláštny. Už od začiatku sa medzi odbornou verejnosťou nieslo, že by mohlo ísť o posledný ročník veľtrhu. Na jednu stranu sa to zdalo zbytočne katastrofické, na tú druhú ale bolo očividné, že sa niečo deje. Ale postupne.

Baselworld usporiadaný vo švajčiarskom Basileji je veľtrhom s dlhou tradíciou a nie je prehnané, keď budem tvrdiť, že býval pre hodinársky biznis kľúčovou událosťou. S nástupom internetu sa to samozrejme zmenilo, rovnako ako charakter celej akcie.

Predtým bolo bežné, že na Baselworlde sa musel objaviť skutočne každý. Výstavné haly kapacitou nestačili, značky všetkých kategórii si tak zaberali napríklad aj reštaurácie alebo ďalšie podniky v okolí výstaviska. Ešte v roku 2011 na veľtrhu vystavovalo viac než 2000 značiek. O šesť rokov neskôr to bolo už len 1300 a tohto roku nasledoval ešte väčší prepad, keď vystavovalo iba 650 značiek a veľtrh sa skrátil o dva dni. Organizátori si túto zmenu pochvaľovali a po skončení veľtrhu počet vystavovateľov označili za optimálny, ale bolo evidentné, že rovnaké vyjadrenie by nasledovalo za akejkoľvek situácie.

Návštevníkov bolo tohto roku stále veľa, v minulých ročníkoch ich ale bolo viac

Návštevníkov bolo tohto roku stále veľa, v minulých ročníkoch ich ale bolo viac

Za dôvodmi poklesu stojí viac faktorov. Po prvé je evidentné, že doba se zmenila a mnoho značiek už nepotrebuje byť prítommých na veľtrhu a platiť za výstavný priestor a zároveň pokrývať náklady na cestu a ubytovanie zamestnancov, čo rozhodne nie je zanedbateľná položka. Švajčiarsko samo o sobe nie je lacnou zemou a v dobe veľtrhu obchodníci a hoteliéri ceny šponujú miestami až do neúnosných výšin. Pre predstavu, žemľa so šunkou zo stánku pred výstaviskom vyjde skoro na 10€. A verte mi, že nejde o nejaký vymaznaný kuchársky zážitok, ale o úplne obyčajnú žemľu, akú u nás zoženiete za desatinu tejto ceny. Alternatívnou cestou se tak hlavne pre menšie značky stal priamy marketing, v čom samozrejme pomáhajú sociálne siete. Dnes je úplne bežné, že aj veľké značky predstavujú nový model exkluzívne na Instagrame. Veľtrh už k tomu nie je potrebný.

Druhou vecou, ktorá Baselworld zmenila, bola prestavba výstaviska, dokončená v roku 2013. Náklady sa v prepočte vyšplhali na nejakých 360 000 000 € a tieto peniaze samozrejme priniesli určité zlepšenia, zároveň ale usporiadateľská spoločnosť chcela od vystavovateľov viac peňazí za prenájom ako v minulosti. Niektoré firmy to rovno zabalili, pretože si tieto náklady nemohli dovoliť. Mnoho ďalších zostalo, ale počas nasledujúcich rokov presakovali správy o ich nespokojnosti. Výsledkom bol už zmienený pokles vystavovateľov, a to nielen u malých značiek. Napríklad skupina Movado tohto roku veľtrh odpískala a za omnoho menšie finančné náklady si svojich obchodných partnerov pozvala súkromne a odprezentovala im novinky pred Baselworldom.

Kľúčové značky ale stále zostávali a napriek rôznym klebetám a kuloárnym informáciám všetky po skončení tohtoročného ročníku uviedli, že sa zúčastnia aj toho budúceho. Preto prišla tak trochu ako blesk z čistého neba správa, že z veľtrhu odchádza Swatch Group, ktorá sa tak ročníku 2019 už nezúčastní. Pod túto spoločnosť patrí celkom 18 značiek, medzi ktoré patrí napr. Omega, Longines, Tissot, Certina, Rado, Breguet alebo Hamilton. Všetko teda dôležité značky pútajúce veľkú pozornosť, takže potrebovali drahé výstavné priestory. Pre organizátorov to sú tým pádom hneď dve rany ­­- prídu o dosť peňazí a tiež o pozornosť, ktorú na seba tieto značky pútajú.

Informáciu o odchode Swatch Group prinieslo posledné nedeľné vydanie švajčiarského listu Neuen Zürcher Zeitung, kde ju oznámil sám šéf firmy Nick Hayek mladší. V pomerne ostrom vyjadrení sa oprel do rekonštrukcie výstavnej haly, keď uviedol, že jeho firma "tu nie je na to, aby splácala drahú prestavbu výstavnej haly" a ďalej kritizoval organizátorov, konkrétne firmu MCH Group, ktorá veľtrh usporadúva. Podľa jeho slov sa organizátor venuje predovšetkým amortizovaniu hlavnej výstavnej budovy, pritom by ale mal nájsť odvahu na to, aby s veľtrhom niečo urobil a posunul ho dopredu.

Hayek sa ešte sťažoval na to, že organizátori prišli s novým konceptom veľtrhu, ale neobťažovali sa ho konzultovať s vystavovateľmi. Jeho slová potvrdili zástupcovia ďalších značiek. Organizátori veľtrhu v pondelok večer vydali tlačovú správu, v ktorej popreli, že by značky o zmenách nevedeli a zároveň predstavili novú koncepciu veľtrhu pre ročník 2019. Hovorí sa v nej o zmenách vo výstavných halách a napr. aj o väčšom online zameraní. Celkovo toto prehlásenie ale podľa môjho skromného názoru vyzerá skôr ako "damage control". Nie je v tom totiž nič konkrétne, všetko je len naznačené vo všeobecných rysoch a rozhodne to nie je plán, z ktorého by som, ľudovo povedané, spadol na zadok. Pocitovo aj rozumovo sa tak človeku chce súhlasiť s Hayekom.

Hlavná výstavná hala veľtrhu hodiniek Baselworld

Hlavná výstavná hala veľtrhu hodiniek Baselworld

Pre Baselworld to navyše nemusí byť posledná zlá správa. Už pred týmto ročníkom sa špekulovalo, že Breitling, ďalší významný hráč, nemá záujem o účasť na veľtrhu. Po minuloročnej zmene majiteľa sa kormidla Breitlingu ujal Georges Kern, ktorý dával neskrývane najavo, že akciu ako Baselworld jeho firma nepotrebuje. So značkou absolvoval turné po dôležitých trhoch za zlomok nákladov potrebných na Baselworld, a tak nejako sa očakávalo, že to bude práve Breitling, ktorý prvý oznámi svoj odchod. Nakoniec to ale bola Swatch Group, ktorá urobila prvý krok, čo ale rozpútalo novú debatu o tom, či nebude ako ďalšia veľká značka nasledovať Breitling.

Robiť teraz akékoľvek odhady ďalšieho vývoja by sa ale nemuselo vyplatiť. Veď po nervóznom priebehu tohto ročníka, plnom špekulácií, sa všetci upokojili, keď kľúčové firmy potvrdili účasť na ďalšom ročníku. A potom prišiel behom uhorkovej sezóny šok v podobe Hayekových slov. Takže si netrúfam povedať, čo bude ďalej. Určite, ponúka sa možnosť, že Hayek sa len snaží vybudovať si pozíciu pre vyjednávanie. Veď náklady Swatch Group na účasť na Baselworlde sa odhadujú na 50 miliónov švajčiarských frankov. Na druhú stranu, za tieto peniaze si Swatch Group môže pre svojich 18 značiek usporiadať vlastnú akciu, úplne vo svojej réžii a ešte možno niečo ostane. Vôbec by som sa tomu nedivil a niektoré ohlasy to naznačujú.

Pokiaľ nedôjde ku katastrofickému scenáru, kedy by to zabalilo viacero významných značiek a Baselworld by naozaj stratil zmysel, tak som si istý, že na ďalšom ročníku sa opäť objavím. A budem veľmi zvedavý na názory všetkých zúčastnených, pretože už tento rok bolo jasné, že veľtrh potrebuje zmenu a nový smer. Teraz sú organizátori pod tlakom, aby niečo vymysleli. Niekto pod tlakom podáva tie najlepšie výsledky, iný kolabuje. Uvidíme, ako si poradia zodpovední ľudia z MCH Group.

Update

3.8.2018 - Šéf Baselworldu Rene Kamm rezignoval.

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre