» Blog » Zeppelin

Zeppelin LZ 120 Rome – Hodinková vzduchoplavba minulým storočím

Tagy: Recenzie | Zeppelin | Pánske | Klasické | Retro | Tradičné

Eliška Měrková | 12.10.2021 | 6 MIN

Tiež zbožňujete, keď hodinky nie sú len kúskom ničnehovoriaceho, hoci sebalepšie spracovaného kovu, ale naopak dokážu rozprávať príbehy, na ktoré by sa nemalo zabúdať? Hodinky Zeppelin LZ 120 Rome vás prenesú do slávnej éry vzduchoplavby a pripomenú krásu hodiniek z počiatku minulého storočia.

Aj keď sa hodinky pomerne mladej nemeckej značky Zeppelin nedajú považovať za nejakú mainstreamovú záležitosť, nedá sa ani povedať, že by o nich zahraničné kanály zaoberajúce sa hodinkami zrovna mlčali. Je zaujímavé, že najmä v posledných niekoľkých rokoch vyvierajú na internetovú hladinu ako participanti rôznych zoznamov najzaujímavejších nemeckých hodiniek, "ktoré stojí za to poznať".

Zeppelin na vzostupe
22.10.2019 - Petr Luner
Zeppelin na vzostupe

A ja nemôžem nič iné než súhlasiť. Zeppelin na slávu svetoznámych vzdušných korábov odkazuje s hrdosťou, ktorá je takmer nákazlivá, a hodinky nesúce tieto črepy histórie priamo vzdbudzujú k dôkladnejšiemu prieskumu. Aký bol príbeh lode LZ 120, ktorej meno dnes recenzované hodinky nesú? K čomu sa vzťahuje odkaz k Rímu (Rome) v názve hodiniek? A ako sú s odkazom hodinky prepojené dizajnovo?

Citlivo vyrobený dizajn ako kľúč k vintage štýlu

Celé portfólio značky Zeppelin je tvorené kúskami v nádhernom vintage štýle, ktoré podľa svojich "vzduchopredlôh" nesú prvky dobových hodinkových dizajnov. Loď LZ 120 plávala oblohou medzi rokmi 1919 a 1928, a tak si hodinky Zeppelin LZ 120 Rome berú inšpiráciu zo vzhľadu hodiniek 20. rokov.

436,00 € Predaj ukončený

Či stáli ako predloha nejaké konkrétne hodinky tej doby, to veru neviem (do komentárov môžete prípadne napísať nejaké tipy). Ako prvé sa mi však vybavili hodinky Patek Philippe z roku 1925, prvé náramkové hodinky s večným kalendárom a komplikáciou fázy Mesiaca.

Patek Philippe 97975 z roku 1925. Zdroj: www.revolution.watchPatek Philippe 97975 z roku 1925. Zdroj: www.revolution.watch

Práve hviezdami zdobená výseč so zlatým diskom, ktorý napodobňuje putovanie Mesiaca po oblohe, je dominantou aj dnešných Zeppelínov. Podobnosť som našla aj pri výraznejšie vypuklého skla, pretiahnutých nožičiek so zakrivením a plných kriviek zlatého puzdra. Tu ale paralela končí.

Foto: Hodinky-365.cz

U Zeppelínov som sa na internete stretla so zmätkom ohľadom nastavenia fáz Mesiaca. Na hodinkách s týmto ukazovateľom je totiž ďaleko bežnejšie špeciálne tlačidlo pre manipuláciu diskom. Pri Zeppelínoch je však treba vytiahnuť korunku do 2. polohy a stlačením spodného tlačidla fázu nastaviť: najprv nastavte na fázu splnu, tj. dokiaľ mesiac nie je presne v strede výseče. Pomocou kalendára zistite, kedy bol posledný spln. Spočítajte si, koľko dní od tej doby uplynulo a stlačte tlačidlo presne o tento počet dní. Hotovo.

Fáza Mesiaca – Najúchvatnejšia a najzbytočnejšia komplikácia hodiniek?
6.4.2021 - Eliška Měrková
Fáza Mesiaca – Najúchvatnejšia a najzbytočnejšia komplikácia hodiniek?

Naše Zeppeliny oproti Patek Philippe z 20. rokov nemajú večný kalendár, ale bežné dátumové okienko (ktoré, ak sa nemýlim, sa vyskytovalo na hodinkách až od 30. rokov) a chronograf, teda stopky, ktoré sú typické skôr pre hodinky z trošku neskorších čias. Chronograf bol zábavnejším prvkom, než som si z počiatku myslela. Pri jeho vynulovaní sa totiž ručička jednoducho nevráti na nultú pozíciu, ale niekoľkokrát sa pretočí okolo svojej osi.

VŠETKO NA TÉMU: Hodinárske komplikácie – História chronografu
16.8.2021 - Eliška Měrková
VŠETKO NA TÉMU: Hodinárske komplikácie – História chronografu

Aj cez tieto drobné anachronizmy je vintage pocit z hodiniek dokonalý. Hrejivý lesk ružového zlata (ktoré sa práve v roku 1920 začalo používať pre výrobu šperkov) sa odráža na nádherne vypuklom sklíčku. Vzhľad korunuje kožený remienok v teplom odtieni hnedej.

Práve sklíčko je ale najväčším úskalím hodiniek. Je minerálne, čo je trošku škoda. Práve u vystupujúceho vypuklého sklíčka hrozí prípadné poškriabanie omnoho viac než u sklíčka rovného a želala by som si, aby mali hodinky nepoškriabateľný zafír... Alebo plast (ktorý je pri vypuklých sklíčkach najtypickejší), ktorý síce škriabancov nazbiera požehnane, ale dá sa väčšinou preleštiť leštiacou pastou.

Posledným pekným vintage detailom sú pre Zeppelin typické Breguet ručičky, pomenované po známom dizajnérovi a hodinárovi menom Louis Breguet. Tie vďaka svojmu tvaru nezakrývajú v určitých polohách číselné hodnoty.

Breguet ručičky v 20. rokoch používala firma Breguet, ale aj iné svetoznáme hodinárske značky. Okrem iného napríklad aj Omega pri svojich vreckových hodinkách.

Hodinky dostali konzervatívne rozmery 41 mm, ktoré zalichotia snáď každému mužovi (pokiaľ teda nedisponuje naozaj širokým zápästím). Jedná sa o univerzálnu veľkosť, ktorá nie je ani príliš malá (retro hodinky bývajú obvykle aj menšie), ale ani príliš veľká, skrátka vhodná tak akurát pod rukáv saka.

Rímske číslice zodpovedajú ako elegantnému vintage štýlu hodiniek, tak v podstate aj názvu Rome. Význam tohto mena však leží niekde inde – v príbehu vzducholode LZ 120.

Príbeh vzducholode LZ 120 zvanej Bodensee

Vzducholoď LZ 120 nie je tak historicky známou, ako bola napríklad loď LZ 129 Hindenburg –najväčší lietajúci stroj v doterajšej histórii letectva. Tá býva mediálne pripomínaná hlavne kvôli tragickej havárii, pri ktorej zahynuli desiatky ľudí.

Recenzia: Zeppelin Hindenburg LZ 129 7062-5
23.10.2019 - Petr Luner
Recenzia: Zeppelin Hindenburg LZ 129 7062-5

Skaza Hindenburgu v roku 1937 zapríčinila koniec komerčnej vzducholodnej dopravy, ktorá však sama o sebe nemala zrovna dlhé trvanie. V pravom slova zmysle započala až v roku 1919, a to práve loďou LZ 120 Bodensee, fungujúca ako prvá pravidelná linka v obore leteckej dopravy. Spojovala Friedrichshafen s Berlínom a zaujímavosťou je, že práve v meste Friedrichshafen pri Bodamskom jazere (Bodensee) sídlila spoločnosť Luftschiffbau Zeppelin vyrábajúca tuhé vzducholode Zeppelin.

Vzducholoď LZ 120 Bodensee.

Kapitánsky mostík sa nachádzal v prednej časti, zatiaľ čo kabína pre cestujúcich pripomínajúca luxusné železničné vozidlo bola vzadu. Kabína poňala 20 cestujúcich a niesla aj dvanásťčlennú posádku. K dispozícii bol elektrický sporák a chladnička, ktoré umožňovali správcovi postarať sa o cestujúcich. Elektrinu dodávali dve veterné turbíny. Ďalšou vychytávkou vzducholode LZ 120 boli toalety. Tie sa však nachádzali v pomerne tesných priestoroch a ich používanie v drsnom počasí mohlo byť údajne veľmi nepríjemným zážitkom.

Let trval priemerne šesť hodín, čo bolo významné zlepšenie oproti 24hodinovej jazde vlakom. Pomalšia jazda vlakom bola z veľkej časti spôsobená zlým stavom železnice, čo bolo dôsledkom škôd spôsobených počas vojny.

Heinrich Kubis (uprostřed) slouží cestujícím na palubě LZ-120
Bodensee, v létě 1919. Později přežil
Hindenburská katastrofa v Lakehurstu v New Jersey.
Foto s laskavým svolením archivu Luftschiffbau Zeppelin GmBHHeinrich Kubis (v strede) slúži cestujúcim na palube LZ-120 Bodensee v lete 1919. Neskôr prežil Hindenburskú katastrofu. Fotografia patrí archívu Luftschiffbau Zeppelin GmBH.

Radosť z úspechov LZ 120 však netrvala dlho. Plány na prepravu osôb boli ukončené následkom Versailleskej zmluvy, ktorá nariaďovala Nemecku odovzdať všetky letecké stroje do rúk Dohody.

Bodensee bola v júli 1921 daná Taliansku, a to ako náhrada za vzducholode, ktoré mali byť odovzdané ako vojnové reparácie, ale boli údajne sabotované ich posádkou. Malou zaujímavosťou je, že let do Ríma (odtiaľ názov Rome) bol sprevádzaný dvoma čiernymi pasažiermi – nemeckým bankovým úradníkom a americkým kameramanom.

V talianskych službách bola vzducholoď premenovaná na Esperia a predtým, ako bola rozobraná na šrot v júli 1928, podnikla jeden dlhý let trvajúci 25 hodín z Ríma do Barcelony a Toulonu.

Hodinky LZ 120 záverom

Vráťme sa ale zasa späť k hodinkám. Názor? Sú jednoducho nádherné. Ako spracovaním, tak dizajnovými rozhodnutiami. To najpríťažlivejšie však spočíva v tom nevšednom a príjemnom pocite z hodiniek, dýchajúcich atmosférou čias, kedy oblohou lietali veľkolepé vzdušné koráby.

Jediné, čo by pre niekoho mohlo byť škvrnou na inak vydarených hodinkách je, že strojček je klasický quartz (hodinky sú teda na batériu). Pravdou totiž je, že hodinkám vo vintage štýle bude asi vždy viac svedčať mechanika. Ale vzhľadom k cene hodiniek a tomu, že je Zeppelin celkom moderná značka, ktorá pri svojich hodinkách nečerpá inšpiráciu z vlastných historických modelov, ale historický štýl iba interpretuje, by som to hodinkám odpustila (nehľadiac na to, čo by mechaniky s chronografom a fázami Mesiaca museli stáť...).

6 NEJ: Najzaujímavejšie retro hodinky
15.1.2021 - Agáta Vřeská
6 NEJ: Najzaujímavejšie retro hodinky

Jedná sa naviac o švajčiarsky strojček ETA G10.962 s presnosťou ±10 s za rok, ktorú by mechaniky dosahovali len ťažko. Pokiaľ teda nie ste ortodoxní zástancovia nesmrteľnej mechaniky, hodinky Zeppelin LZ 120 Rome sa môžu stať krásnym prírastkom do vašej zbierky.

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre